Kategórie
 
 
 
 
 

Trendy v bicyklovom priemysle na rok 2024

Blog
21.12.2023

Bicyklové trendy 2024Autor: Michal Kucaj     Čítanie na: 5 min.

Bicyklový priemysel sa neustále vyvíja. Okrem nových produktov, ktoré nám výrobcovia prezentujú priebežne vieme pozorovať aj nové trendy v jednotlivých oblastiach cyklistiky. Poďme sa teda pozrieť, čo bude podľa nás „in“ v roku 2024. Ak by sme to mali zhrnúť v krátkosti tak by sme asi mohli použiť tieto slová aero, gravel, bikepacking, smart technológie a elektrobicykle.

 

 

Cestná cyklistika alebo „aero“ vládne svetu

Výrobcovia cestných bicyklov nám vždy predstavujú nové cestné rámy, respektíve bicykle so slovami „nový rám je o XY % ľahší, tuhší alebo ovládateľnejší oproti minulému modelu“. Hmotnosť rámu a jeho tuhosť je daná použitým materiálom a spôsobom, akým je rám vyrobený. Keďže UCI (Medzinárodná cyklistická federácia) stanovila svojimi pravidlami minimálnu hmotnosť cestného bicykla (momentálne je to 6,8 kg), výrobcovia v súčasnosti dosahujú limitné hranice v tejto oblasti.

Aerodynamika

Ako teda zlepšiť vlastnosti cestného bicykla? Odpoveďou je, tak, ako to vidíme napríklad v pretekoch F1, aerodynamika. V súčasnosti má skoro každý renomovaný výrobca bicyklov v ponuke svoj aero model, napr. Wilier model Filante SLR alebo Cento10, Lapierre radu AIRCODE DRS či Specialized ich S-Works Venge.

Očakávame výraznejší prienik „aera“ aj do ostatných kategórii cestných bicyklov ako trebárs takzvaných „All-round“ bicyklov (Wilier ZERO SLR, Lapierre Xelius), „Endurance“ bicyklov či do nižších levelov, kde to už vidíme na stavbách hlavových trubiek, predných vidlíc, sedlových trubiek, skrytej kabeláži a v snahe o integráciu riadítok a predstavcov do aero kokpitov.

Wilier Filante SLR

Jedno prevodník aj u bežných cestných bicyklov

V priebehu nasledujúcich rokov môžeme očakávať väčšiu mieru využívania aero jedno prevodníka v oblasti bežných cestných bicyklov. V roku 2023 sme to videli u jazdcov tímu Jumbo-Visma už počas jarných klasík alebo na majstrovstvách sveta v škótskom Glasgowe. Jedno prevodník použil víťaz Giro d´Italia 2023 Primož Roglič v etape na Tre Cime di Lavaredo či v časovke na Monte Lussari, dokonca aj neskorší víťaz Tour de France 2023 Jonas Vingegaard v jej úvodných etapách.

Inžinieri z americkej firmy SRAM uviedli, že použitím jedno prevodníka s vodítkom reťaze a zadnej kazety s vyšším počtom zubov sa na hmotnosti dokáže ušetriť 123g (pri absencii prešmykača a jedného prevodníka), ale aero prínos je vyšší. Výhody a životaschopnosť ukáže čas.

Abus Gamechanger 2.0

Aero doplnky a cyklistické oblečenie

Ako vieme, aerodynamika neovplyvňuje len samotný bicykel, ale aj jazdca na ňom. Preto sú podstatnou súčasťou bicyklového priemyslu aj doplnky k bicyklu a cyklistické oblečenie. Aerodynamika vstúpila aj do týchto oblastí a bude v tom pokračovať aj v budúcnosti. Pedále, cyklo košíky, fľaše alebo aero držiaky na cyklo GPS počítače sú len časťou, ktorá je už týmto trendom ovplyvnená.

Aero prilby už nie sú len doménou špecialistov jazdiacich časovkárske alebo triatlonové stroje. V bežnej ponuke nájdeme aero prilby (ABUS Gamechanger 2.0) určené pre nadšených amatérov. Tento trend sa prejavuje aj v oblečení, kde výrobcovia ponúkajú oblečenie na bicykel od komfortných strihov cez „fit“ strihy až po pretekárske „race“ cyklistické dresy a nohavice. K tomu sú samozrejme doplnky ako tretry, rukavice, okuliare či ponožky.

Záver? V roku 2024 budeme vidieť výraznejší prienik „aero“ prvkov do všetkých odvetví a levelov cyklistiky.

V pokračovaní tohto článku sa pokúsime predpovedať, ako bude vyzerať budúcnosť gravel bicyklov a bikepackingu.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia